IT & C

Luptele dintre manageri si actionari clatina din temelii Vodafone

Virful gigantului comunicatiilor mondiale, Vodafone, se clatina destul de tare in ultima perioada. Luptele interne la nivel de top-management par sa socheze din ce in ce mai multa lume si sa plaseze, in acelasi timp , viitorul celei mai mari companii de profil din lume sub semnul incertitudinii. Nu este vorba, desigur, despre o iesire din "jocul" comunicatiilor, ci despre o intrebare de al carei raspuns depinde viitorul clientilor din multe tari: Care este, pina la urma, strategia de piata a gigantului?

"Artizanul" succesului Vodafone isi da demisia. De ce?
Aceasta intrebare a fost, in ultima saptamina, subiectul preferat al celor mai respectabile publicatii economice (si nu numai) din lume. Despre ce este vorba? La cel mai inalt nivel al Vodafone se dau lupte grele pentru impunerea unei anumite directii de dezvoltare a "monstrului" cu peste 170 de milioane de clienti in toata lumea. Luptele, ce-i drept, nu sint tocmai noi, insa, saptamina trecuta a adus confirmarea oficiala a faptului ca, la Vodafone, ceva nu merge asa cum trebuie. Iar cind acel ceva in-seamna relatia dintre reprezentantii actionarilor companiei si managementul actual al aceleiasi structuri, problema capata, cu siguranta, alte semnificatii. La inceputul saptaminii trecute, sir Christopher Gent , omul despre care se spune ca a reusit sa transforme Vodafone dintr-o oarecare companie de telecomunicatii in cel mai mare operator la nivel mondial, si-a dat demisia din "functia" de presedinte pe viata al grupului. Motivul oficial al "renuntarii" este dat de afirmatiile potrivit carora sir Christopher Gent ar fi incercat sa-l submineze pe seful executiv al Vodafone, Arun Sarin. "Aceste afirmatii nu au nici un fundament", spune, insa, Gent in incheierea scrisorii prin care isi anunta renuntarea la functia de presedinte pe viata al companiei. Dar ce altceva putea sa spuna un sir si un vizionar care a construit Vodafone si nu poate arunca cu noroi in propria creatie? Lucrurile nu sint, insa, nici pe departe atit de simple pe cit ne-ar putea indica conservatoarea argumentatie a lui Christopher Gent. In ultima perioada, publicatiile britanice importante au adus pe prima pagina o serie de articole, in care diverse "surse" anonime informau despre frictiunile la cel mai inalt nivel din cadrul Vodafone.

Sa vindem sau sa cumparam? Aceasta-i intrebarea!
Problemele din cadrul companiei Vodafone, care, practic, au fost confirmate, macar partial, de decizia cel putin bizara a lui Christopher Gent de a demisiona din fuctia de presedinte pe viata al companiei, pornesc de la divergentele de opinie cu privire la viitorul Vodafone. Actionarii gigantului fac de mai multa vreme presiuni pentru a-si impune viziunea asupra strategiei companiei, pentru care vad un viitor mult mai bun pe pietele emergente, precum India sau Europa Centrala si de Sud-Est.
In acelasi timp, tot actionarii fac presiuni pentru vinderea participatiei Vodafone in Verizon Wireless, un joint venture american infiintat de Vodafone impreuna cu Verizon Communications si care este pe val in acest moment. Lucrurile nu se rezuma, insa, la "problema" americana. Jumatate din lupta pentru impunerea unei strategii a Vodafone in Asia a fost cistigata de actionari, care au reusit sa-si puna opinia in defavoarea celei a lui Arun Sarin. Vodafone a anuntat, recent, finalizarea vinzarii filialei din Japonia catre compania de Internet si telecomunicatii Softbank, intr-o tranzactie evaluata la 15,6 miliarde de dolari. Cel putin in ceea ce priveste aceasta tranzactie, o declaratie a sefului executiv al Vodafone de la sfirsitul anului trecut, confirma diferentele de viziune intre el si actionari. Iata ce spunea Arun Sarin intr-un interviu acordat, la sfirsitul lui 2005, publicatiei Total Telecom: "...Asia, acolo unde Vodafone este deja prezent (in Japonia si China) este de asemenea o piata-cheie pentru noi. Vom achizitiona si alte companii, fie pentru a le oferi clientilor nostri o experienta unitara, oriunde in lume, fie pentru a crea valoare pentru actionarii nostri". Insa, astazi, Vodafone nu cumpara, ci vinde. Speculatiile merg mai departe. Directorul de marketing al Vodafone, Peter Bamford, va parasi postul de la data de 1 aprilie, ceea ce nu face altceva decit sa dea apa la moara celor care cred in teoria conspiratiei pusa la cale de Arun Sarin. Potrivit acestor speculatii, mai marele Vodafone intentioneaza sa renunte la toti cei care au facut parte din vechea structura de conducere, pentru a scapa de presiunea divergentelor cu ei.

"Miscarea" din Japonia, singura posibila
Pe de alta parte, potrivit analistului Robin Hearn, de la compania de consultanta in telecomunicatii si software - Ovum, "Vodafone a facut un prim-pas decent de retragere de pe o piata, cea japoneza, dominata de NTT DoCoMo. Renuntind la Japonia, managementul Vodafone mai potoleste putin iritarea actionariatului, insa aceasta nu va avea ca efect o calmare totala a apelor. Ramine de vazut daca banii vor fi folositi de actionari pentru dezvoltarea companiei pe alte piete rentabile, precum India".
In plus, analistii cred ca, in cazul in care Vodafone va renunta si la piata din Statele Unite si se va concentra mai mult pe pietele din Europa si Asia, va avea numai de cistigat, pentru ca vorbim de locatii care ofera perspective de dezvoltare destul de mari.

Cum i-a scos din minti pe actionari Arun Sarin
Managementul Vodafone a "testat" nervii actionarilor in mai multe rinduri, in ultimii doi ani. La doar sapte luni (februarie 2004) de la preluarea functiei de presedinte executiv, Arun Sarin i-a surprins pe actionarii companiei prin oferta de preluare a americanilor AT&T Wireless pentru 38 de miliarde dolari. Tranzactia nu a avut loc, pina la urma. In decembrie 2004, dupa investitii cu multe zerouri in coada, lansarea serviciilor de telefonie de generatia a treia nu aduce pentru Vodafone decit o mare dezamagire: clientii nu prea sint interesati de 3G. La mijlocul anului trecut, Arun Sarin adminte ca a auzit de o oferta pentru preluarea afacerii Vodafone din Japonia, insa se declara impotriva acestei tranzactii spunind ca este destul de multumit de progresul "filialei". Doar citeva luni mai tirziu, Vodafone achizitioneaza zece la suta din Bharti, cel mai mare operator de telefonie mobila din India, pentru 820 milioane de lire. Tot in octombrie, compania vinde afacerea din Suedia operatorului local Telenor, contractul valorind 500 milioane de lire. Arun Sarin nu se opreste aici. In ianuarie anul acesta, presedintele executiv al Vodafone intinde din nou nervii actionarilor, elaborind o noua strategie de aparare a celor 45% din actiunile detinute de companie la Verizon Wireless. Oare ce mai urmeaza?
(continuarea in 7 Plus )

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele