IT & C

Implementarea managementului schimbarii in sase pasi

Managementul schimbarii trateaza modul in care sunt gestionate schimbarile aduse unui sistem, astfel incat acestea sa nu scada performanta si disponibilitatea sistemului.

managementul schimbarii este critic in mediile de astazi, puternic descentralizate si bazate pe retele, carora utilizatorii le aplica multe schimbari. O cauza cheie a costurilor ridicate pentru proprietari este aplicarea schimbarilor de acei care nu inteleg deplin implicatiile acestora asupra mediului operational.
In cazul unui management eficient al schimbarilor toate schimbarile trebui identificate si planificate dupa criterii riguroase pentru implementare . Procedurile back-out ar trebui stabilite doar in cazul in care schimbarile creaza probleme. Apoi, dupa ce schimbarile au fost aplicate, acestea sunt testate si analizate minutios.
Acest articol descrie pasii procesulului de management al schimbarii si factorii critici pentru succesul sau.

Pasul 1 : Definirea procesului de management al schimbarii si a practicilor.
Asa cum se intampla si in cazul altor discipline ale managementului sistemelor, prima data trebuie trasat un plan pentru gestionarea schimbarilor.
Acest plan trebui sa includa :
- Proceduri de gestionare a schimbarilor - modul in care acestea sunt procesate si programate pentru implementare, modul cum sunt aplicate, si ce criterii sunt folosite pentru a retrage schimbarile care cauzeaza probleme;
- Rolul si responsabilitatile echipei de suport IT - care primeste cererile de schimbare si care programeaza implementarile schimbarii;
- Elemente de masurare a managementului schimbarii - care vor monitoriza eficienta acestuia;
- Instrumentele care vor fi folosite;
- Tipul de schimbari care vor fi efectuate si modul in care sunt stabilite prioritatile
- Procedurile back-out - actiuni care trebuiesc intreprinse in cazul cand schimbarile aplicate nu se ridica la nivelul asteptarilor sau in cazul in care acestea cauzeaza probleme altor componente ale sistemului.

Pasul 2 : Primirea cererilor de schimbare.
Cererile de schimbare, receptionate in general de un singur coordonator, pot fi trimise prin completarea unui formular, care contine printre altele si data si perioada cererii.
Pasul 3 : Planul pentru implementarea schimbarilor.

Acest pas presupune examinarea tuturor cererilor de schimbare pentru a determina : prioritatea schimbarilor, necesarul de resurse necesare implementarii schimbarilor, impactul asupra sistemului, procedurile de back-out, programarea implementarii.

Pasul 4 : Implementarea si monitorizarea schimbarilor ; retragerea schimbarilor daca este necesar.
La acest nivel se aplica schimbarile si se monitorizeaza rezultatele. Daca rezultatul dorit nu este obtinut sau daca alte sisteme sau aplicatii sunt afectate in mod negativ, atunci schimbarile sunt retrase.

Pasul 5 : Evaluarea si raportarea schimbarilor implementate.
In acest stadiu se realizeaza un feedback al tuturor schimbarilor catre coordonator, cu specificarea faptului daca acestea au avut sau nu succes. Coordonatorul schimbarii are responsabilitatea de a examina tendintelor in aplicarea schimbarilor pentru a vedea daca planificarea implementarilor a fost suficienta si daca schimbarile unor anumite resurse sunt predispuse la probleme.

Pasul 6 : Modificare planului managementului schimbarii daca este necesar.
Pentru a-l face mai eficient, uneori este nevoie de modificarea intregului plan. Trebuie revizuit managementul daca : schimbarile nu sunt aplicate la timp, nu au fost procesate destule schimbari, prea multe dintre schimbari au fost retrase, daca acestea afecteaza disponibilitatea sistemului, daca nu au fost acoperite toate schimbarile.

Dar mai exista si alte probleme legate de proces sunt critice pentru succesul managementului schimbarii. Schimbarile sunt evaluate si testate pentru implementare. Este practic imposibil sa se prevada rezultatul tuturor schimbarilor, mai ales in cazul unei arhitecturi de sistem complexe si inter-relationale. De aceea trebuie evaluate minutios toate schimbarile, in special cand este vorba de resursele critice ale unui sistem.
Toate schimbarile, fie mici sau mari, trebuie acoperite.

O schimbare minora ar putea avea efecte majore asupra performantei si disponibilitatii sistemului. O simpla schimbare a numelui unui fisier dintr-o baza de date shared ar putea face ca toate aplicatiile care utilizeaza aceasta baza de date sa esueze. Un software aditional instalat pe statia de lucru a unui utilizator ar putea face sistemul instabil.

Iar cel mai important lucru este documentarea asupra tuturor schimbarilor. Probabil, cea mai dificila parte a managementului schimbarii este documentarea asupra tuturor actiunilor intreprinse anterior, in timpul si dupa ce schimbarea a fost aplicata. Personalul tehnic de multe ori nu reuseste sa documenteze schimbarile, multe probleme fiind cauzate de faptul ca nu cunosteau toti schimbarile anterioare.

Multe organizatii IT se confrunta cu "criza de luni dimineata" - cele mai multe probleme aparand in diminetile de luni deoarece cineva a implementat o schimbare in timpul weekend-ului fara a urma procedurile corecte de management al schimbarilor.

Multi nu inteleg mangementul schimbarii si nu realizeaza faptul ca un astfel de management bine facut actioneaza ca un semafor care regularizeaza traficul schimbarilor si ca acesta nu implica impiedicarea efectuarii de schimbari. Cu un proces de implementare bine planificat si desfasurat se pot lua masuri de siguranta ca schimbarile nu afecteaza negativ per ansamblu performanta unui sistem.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele