Genetica confirma ca primul om a trait in Africa

Doua mari studii genetice confirma teoriile care afirmau ca radacinile omului sunt infipte in solul Africii pentru ca de aici sa migreze in Europa si Asia pentru a ajunge in America. Reuters informeaza asupra unor studii genetice publicate ieri in revista Nature care descriu omenirea ca avandu-si originile undeva in Africa, de unde a migrat, pentru ca apoi sa se diminueze brusc din cauza unor motive necunoscute. Cele doua studii mai arata ca populatiile africane prezinta cea mai mare diversitate genetica si cele mai putine mutatii genetice potential daunatoare. In schimb, unule dintre studii arata ca europenii si americanii au mai mult mici mutatii, pe cand altele arata ca nativii americani, polinezienii si si alte populatii din Australia si Oceania prezinta modificari genetice mai mari. Populatiile care descind din Africa au crescut si s-au imprastiat din acest bazin genetic considerat de cercetatori a fi mostenirea noastra comuna ancestrala, un fenomen descris sub forma unui gat de sticla in care populatiile sunt extrem de asemanatoare genetic pentru ca apoi sa se imprastie, ceea ce este marcat prin mici variatii genetice. Populatiile care au ramas in Africa si-au pastrat diversitatea genetica, ceea ce studii mai vechi subliniasera. Unul dintre autorii acestor studii, Carlos Bustamante de la Cornell University din New York a declarat ca: “Unul dintre lucrurile pe care cred ca nu il putem spune plecand de la acest studiu este acela ca genomul unei persoane ar fi mai sanatos sau mai adaptat din punct de vedere al evolutiei decat genomul altei persoane. Dar acest lucru trebuie privit la nivelul populatiilor.” Bustamante si colegii sai au studiat secventele ADN ale 15 locuitori de culoare din America de astazi si 20 de indivizi de origine europeana din America, examinand o marunta modificare sub forma unei litere de AND pentru a vedea daca sunt benigne sau gene ‘maligne’. Au studiat, de asemenea, amino-acizi si eventuale proteine care ar putea sa afecteze sanatatea, facand astfel oamenii mai putin ‘adaptabil’ sau mai putin capabil de a supravietui si a se reproduce, din punct de vedere al teoriei evolutioniste, ceea ce nu s-a confirmat. Rezultatele au confirmat studii mai vechi care aratau ca populatiile de culoare din Africa prezinta mai multe variatii decat cele europene, iar o simulatie pe computer a confirmat modelul gatului de sticla. O alta cercetare intreprinsa de o echipa de geneticieni de la Universitatea din Michigan a confimat atat modelul raspandirii populatiilor de la un bazin genetic comun cat si faptul ca prin aceasta raspandire diversitatea genetica s-a diminuat. Acest din urma studiu a realizat cea mai cuprinzatoare harta genetica a umanitatii plecat de la aproape 500 de oameni din intreaga lume. Astfel, africanii prezinta o diversitate genetica mai accentuata, urmati fiind de populatiile din Orientul Mijlociu, apoi de cei din Europa si Asia, pe cand nativii americani prezinta cea mai accentuata asemanare genetica. Studiul a mai descoperit si faptul ca este posibila detectarea descendentei unei persoane plecand de la un mic grup de oameni dintr-o regiune geografica data. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro