IT & C

Cel mai rapid tren de navetisti din lume, 15 miliarde USD

Cel mai rapid tren de navetisti din lume le permite taiwanezilor, incepand de ieri, sa strabata de la nord la sud toata insula lor in doar 90 de minute, cu o viteza medie de 280 km pe ora. Veritabila "bijuterie tehnologica", ce ameninta sa depaseasca toate sistemele de transport similare din lume, complexul feroviar a costat peste 15 miliarde USD, respectiv vreo 650 USD pentru fiecare dintre cei 22,9 milioane de locuitori. Insa, potrivit Taipei Journal, proiectul e in pericol sa se inece la mal dupa ce a depasit 26 de ani de dificultati tehnice si taraganari politice, din pricina uriaselor provocari logistice. Garniturile sunt conduse de piloti francezi sau germani, obligati sa vorbeasca doar in engleza cu controlorii de trafic taiwanezi, in timp ce conduc trenuri de fabricatie japoneza, pe linii ferate proiectate initial pentru alte continente, de ingineri britanici si francezi. Toate comenzile si ecranele sistemelor de bord au inlocuit japoneza cu engleza. Pentru ca "inchirierea" de europeni nu poate dura la nesfarsit si nu s-au gasit suficienti japonezi care sa vrea sa munceasca in Taiwan, autoritatile vor ca, pana in 2010, sa incheie pregatirea conductorilor nationali si sa schimbe din nou limba computerelor, impunand chineza in loc de engleza. Orice schimbare a unui sistem atat de sensibil presupune riscuri, iar intretinerea sa e atat de complicata, incat presedintele Fundatiei Consumatorilor nu s-a lasat convins de succesul testelor de siguranta si le-a spus conationalilor: "Pretuiti-va viata, nu fiti cobai!". El militeaza pentru un boicot al noului mijloc de transport si crede ca, in cazul unui singur accident, un tren la o viteza atat de mare si plin cu 900 de pasageri va provoca foarte multe victime. E putin probabil sa se ajunga la boicot, mai ales cand e vorba de ceea ce ar putea deveni un simbol national al insulei ce isi neaga apartenenta politica la China continentala. Un vicepresedinte al companiei ce va opera sistemul recunoaste ca exista inca multa opozitie fata de acesta, pentru ca "am vrut sa facem ceva foarte simplu, dar a iesit foarte complicat din cauza factorului politic". In timpul constructiei, toate primariile de pe insula s-au batut sa fie incluse in traseu, cele alese beneficiind acum de noi gari cu un design futurist , libertatea de miscare a fortei de munca fiind un atu important pentru dezvoltarea economica. Nu trebuie neglijata nici opozitia companiilor aeriene sau a celor de transport local, pe care trenurile risca sa le aduca la faliment datorita rapiditatii, confortului si faptului ca nu polueaza . Trenurile vor "arde" doar o sesime din energia consumata zilnic de naveta pe sosele, iar producerea electricitatii pentru toate garniturile va genera doar a noua parte din poluarea rezultata cand milioanele de navetisti (ce pot lua trenul acum) merg cu propria masina pe aglomeratele autostrazi ale insulei.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele