IT & C

Carbunele lichid, combustibilul secolului 21

Testele de zbor incununate de succes al unui bombardier american B-52, alimentat pe jumatate cu benzina din carbune , dau speranta ca dependenta de petrol ar putea fi cel putin atenuata prin reintoarcerea la carbune, valorificat prin noi tehnologii mai putin poluante. Dupa ce a dat nastere la Revolutia Industriala si a fost motorul economiei mondiale vreme de 200 de ani, carbunele lichefiat ar putea deveni combustibilul secolulul 21. Ideea nu apartine unor visatori, ci, pe de o parte, Pentagonului, care vrea ca pana in 2016, jumatate din combustibilul aeronavelor sale sa fie obtinut din carbune. Pe de alta, exista companii americane private la fel de ambitioase, operatorul aerian JetBlue Airways incercand sa obtina de la Congres facilitati fiscale pentru acest combustibil , despre care pretinde ca ar putea fi produs la pretul de 40 USD pe baril, deci cu 20-30 USD mai ieftin decat actualul pret al titeiului si sub jumatate din maximul istoric al acestuia. Tehnologia transformarii carbunelui in benzina este cunoscuta inca din anii '30, iar spre sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial Germania si Japonia si-au pus in miscare tancurile cu milioane de barili din acest combustibil. In prezent, Africa de Sud acopera 30 la suta din necesarul vehiculelor prin benzina obtinuta din carbune. Un oficial al Asociatiei Mineritului din SUA, citat de Reuters, pretinde ca acest combustibil e mai ieftin decat biocombustibilii, arderea sa produce mai putine gaze cu efect de sera decat derivatele din petrol, iar industria extractiva dispune deja in mare masura de infrastructura necesara exploatarii sale, in timp ce uzinele pentru convertirea cerealelor in etanol sau a soiei si rapitei in combustibili lichizi necesita mari investitii. Cercetatorii din domeniu adauga ca benzina din carbune e mult mai buna calitativ si mai ecologica decat ceea ce se obtinea acum 70 de ani, iar magnatii carbunelui avertizeaza ca alte state investesc deja din greu in aceste noi tehnologii. Saraca in petrol, dar cu destul carbune, China a alocat 25 miliarde USD pentru a ajunge la cel putin 60.000 barili pe zi, in timp ce industria de profil din SUA face lobby ca guvernul sa tina seama ca chinezii ar fi in stare sa scoata barilul de combustibil la 25 USD. Conform Departamentului american al Energiei, SUA detin cele mai mari rezerve de carbune din lume, urmate de statele fostei URSS, China si Australia. Toate aceste rezerve mondiale ar putea acoperi necesarul omenirii cel putin 200 de ani. Echivalentul energetic al carbunelui american il depaseste pe cel al rezervelor de titei ale Arabiei Saudite. Toate tarile Orientului Mijlociu, bogate in petrol, nu au aproape deloc carbune, astfel incat importanta lor in economia mondiala ar scadea daca omenirea ar investi serios in obtinerea benzinei din carbune. Prin Germania, Polonia si Marea Britanie, UE detine circa 10 la suta din rezervele mondiale.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele