IT & C

Calculatorul se casatoreste cu masina de spalat in rate

Daca pina acum marii retaileri se multumeau sa se bata in credite cu buletinul si cel mai mic pret garantat, acum s-a trecut deja la alt nivel. Desi inca neconfirmat oficial, de azi Flamingo si Flanco si-ar putea uni fortele. Consecintele sint benefice pentru toata lumea: o piata mai consolidata, oferte mai ieftine si mai bune.

Flamingo va anunta astazi primul rezultat major al politicii de fuziuni si achizitii. Surse din piata spun ca exista mari sanse sa se faca publica inceperea mariajului dintre Flamingo si Flanco. Oficialii Flamingo nu au vrut sa comenteze, deoarece sint o companie publica, listata la Bursa de Valori Bucuresti .

Contraatacul concurentei

Convinsi de faptul ca pe o piata foarte concurentiala nu poti avea sorti de izbinda decit daca esti foarte puternic, pasul pe care probabil il va face azi Flanco este posibil sa creeze un val de comasari de trupe, indiferent care sint modalitatile prin care se va realiza acest lucru. De exemplu, oficialii K-tech Ultra Pro, principalul concurent al Flamingo, desi nu spun nimic despre o eventuala achizitie sau fuziune, estimeaza ca 2006 poate fi anul in care se vor demara discutii pentru atragerea in 2007-2008 a unor fonduri de investitii sau chiar si o cotare la bursa . Acestia considera ca, pentru a fi o companie puternica pe piata romaneasca, trebuie sa dispuna de fonduri substantiale care sa permita o dezvoltare sanatoasa. Specifica insa ca aceste demersuri vor fi intreprinse numai in momentul in care vor considera ca este oportuna o astfel de atragere de fonduri. Doritori de consolidare sint si cei de la Domo. Sintem constienti ca numai cei mari si puternici vor supravietui, asa ca ne pregatim si noi pentru o consolidare, sustine reprezentantul acestei companii.


Lupta strinsa

Jucatorii de pe piata electronicelor si electrocasnicelor, estimata pentru anul acesta la aproximativ 1.000 de milioane de euro, si-au schimbat intre ei pozitiile. Daca in 2003, Flanco se uita in jur de pe pozitia unui lider, acum acest privilegiu apartine Altex, care are 30% din piata, peste 120 de magazine deschise si o cifra de afaceri estimata pentru anul in curs de 30 de milioane de euro. La mijoc se afla Domo, cu o felie de 17-18% din piata si cu planuri mari pentru viitor. Compania are in acest moment 110 magazine in peste 70 de orase ale tarii si mizeaza pe o cifra de afaceri de 120 de milioane de euro, fata de 101 milioane de euro cit au inregistrat in 2004.

Flamingo zboara pe bursa

Flamingo este unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata, cu o Capitalizare bursiera de aproximativ 67 de milioane de euro. Compania a lansat PC-uri sub propriul brand, care se bucura de popularitate. Conform celui mai recent studiu IDC, pentru trimestrul al treilea al acestui an, in topul vendorilor de PC-uri pentru aceasta perioada conduce HP, cu 16,3% dintre unitatile vindute, apoi Lenovo - 11%, iar pe locurile urmatoare se situeaza Flamingo - 10,7%, K-Tech - 8,7% si Complet Electro Serv (companie care apartine grupului Altex) - 8,3%. De asemenea, in urma listarii la Bursa, a vindut un numar de 19,55 de milioane de actiuni la un pret de 23.000 de lei pe actiune. Oficialii companiei au spus ca s-au atras 12,5 milioane de euro.

Fuziune sau achizitie?

Principala intrebare este pentru ce se va opta: fuziune sau achizitie? Analistii estimeaza ca o achizitie este putin probabila. Demersul in sine nu reprezinta o surpriza. Este un pas in vederea contracararii jucatorilor mari, spune Catalin Patrasescu, partner manager la firma de consultanta SmartPoint.

Printre numele despre care se vehiculeaza ca vor intra pe acest segment de piata se numara Mediamarkt, divizia de electrocasnice a grupului Metro. Se incearca o consolidare, pentru ca se face convergenta intre IT, electrocasnice si GSM, convergenta care se poate sesiza si la nivelul produselor, dar si la nivelul modelelor de business ale retailerilor in pietele mature, a adaugat Catalin Patrasescu.

Fuziune realizata in trepte

Realizarea potentialei fuziuni dintre Flamingo si Flanco se va realiza in mai multe etape. Primul pas il reprezinta negocierile dintre conducerile celor doua societati. Cel de-al doilea implica aprobarea acestei fuziuni de catre Adunarile Generale ale Actionarilor, atit la Flamingo, cit si la Flanco.

Tot atunci se anunta si indicele de conversie. Adica in noua entitate, spre exemplu la doua actiuni Flamingo se primeste o actiune, iar la trei actiuni Flanco se primesc doua. Indicele de conversie reprezinta raportul dintre evaluarea uneia dintre companii, raportat la activele noii entitati. Cred ca de-abia dupa ce Adunarile Generale ale Actionarilor vor fi de acord cu fuziunea se va sti cu exactitate daca noua societate va fi listata sau nu la bursa. Daca se doreste in schimb ca firma sa nu fie listata, va trebui sa se faca o oferta de preluare a actiunilor de la investitorii din piata, sustine Iulian Panait, directorul firmei de consultanta financiara KTD Invest.

Omul de legatura dintre cele doua companii

Legatura dintre Flamingo si Flanco este Marius Ghenea . In 1994, acesta a infiintat impreuna cu alti doi colegi de facultate , Dragos Cinca si Varol Islam, Flamingo Computers. Sapte ani mai tirziu, Ghenea a renuntat la participatiunea sa in companie, astfel ca, de la inceputul lui 2002 si pina anul acesta, a ocupat functia de CEO in cadrul companiei Flanco. Am decis sa plec de la Flanco pentru ca mi-am indeplinit cu bine un mandat de trei ani incredintat de actionarii Flanco - in principal fonduri de investitii straine - si pentru ca imi doresc sa redevin antreprenor, sa fiu din nou propriul meu stapin. Vad numeroase oportunitati de afaceri in Romania in acest moment si cred ca pot sa utilizez aceste oportunitati si sa dezvolt noi afaceri, ne declara Ghenea, la finalul mandatului sau in calitate de presedinte al Flanco. Acum, compania este condusa de Cornel Marian.

Scad preturile

Posibila fuziune dintre Flamingo si Flanco se va traduce intr-o competitie mai acerba pe piata, cu beneficii importante pentru consumatorul final. Urmatoarea perioada va fi marcata de o scadere a preturilor si o diversificare a gamei de produse de ultima generatie. Fenomenul este benefic, intrucit va duce la consolidarea pietei. De altfel, aceasta actiune se inscrie in aceeasi directie pe care merg si alti actori, ne-a declarat Dan Ostahie, CEO la Altex. De asemenea, Lorand Szarvadi, CEO DOMO Retail, este de parere ca piata de profil se afla intr-un proces de maturizare. Usor, usor, standardele se ridica, iar acest lucru nu poate fi decit benefic pentru consumatorii nostri, mai spune acesta. Totodata, Patrasescu considera ca serviciile si produsele vor fi de mai buna calitate decit in cazul in care unul dintre cei doi, Flamingo sau Flanco, ar fi optat pentru o extindere de gama. Trebuie spus ca Flamingo are si propriul brand de produse electronice: Ivory. Cu toate acestea, cel putin in ceea ce priveste strategiile de marketing si comunicare, ceilalti mari retaileri sustin ca nu vor recurge la modificari ale propriilor strategii. Deocamdata sint numai zvonuri despre aceasta fuziune, dar, chiar daca se realizeaza, nu credem ca va afecta strategia noastra de comunicare si marketing. Parcurgem un proces de rebranding, care ne va apropia mai mult de clientii nostri, implementam un nou concept de retail, care va fi iesit din comun pe piata romaneasca, iar strategia noastra urmeaza aceasta linie. Prin asta nu vreau sa spun ca nu sintem atenti la concurenta noastra, ci ca ne focusam in primul rind pe dezvoltarea proprie. Pentru noi, concurenta reprezinta un imbold, o motivatie in plus sa fim din ce in ce mai buni si mai performanti, mai spune Szarvadi.


Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele