IT & C

Automobilele care sofeaza

Cercetatorii americani sunt de parere ca automobilele cu pilot automat au primit lumina verde pentru a intra pe piata. In urma cercetarilor, s-a constatat ca pana in 2010 aceste masini vor putea parcurge distante cat drumul de la Bucuresti la Viena. Masinile fara sofer ar putea fi produse in serie din 2030, iar zece ani mai tarziu prezenta acestor automobile s-ar putea generaliza, a declarat un expert american citat de AFP. "In prezent, aceste masini sunt capabile sa parcurga o distanta de 150 de kilometri fara interventia soferului, in 2010 aceasta distanta se va mari la 1500 kilometri, iar in 2020 vor putea parcurge singure 1,5 milioane de kilometri", a declarat profesorul american Sebastian Thrun, de la Stanford University. Acesta face parte din echipa DARPA (US Defense Advanced Research Projects Agency), o organizatie care se afla sub tutela Pentagonului si sta la baza a numeroase descoperiri tehnologice importante, cum ar fi internetul. DARPA a organizat incepand cu 2004 un concurs intre automobile care se pot deplasa fara sofer pe un anumit traseu si evita obstacolele ce le apar in cale. Agentia a oferit in 2006 un premiu de doua milioane dolari pentru automobilul prezentat de Universitatea Stanford, masina care a parcurs fara sofer un traseu de 212 kilometri organizat pe un circuit special in desert. Computerul, un sofer mai bun Cercetatorul preconizeaza ca ,,zece ani mai tarziu aceste masini vor domina majoritatea drumurilor si vor depasi oamenii din punctul de vedere al capacitatii de conducere". Cele mai noi masini robotizate, masini capabile sa se adapteze singure la modificarile traseului, in timpul condusului, vor fi testate in noiembrie 2007 la concursul organizat de DARPA. La intrecere se va simula pentru prima data condusul in oras pentru aceste automobile robotizate. Thrun afirma ca, in producerea acestor masini total automatizate, "scopul tehnologic urmarit este acela de a programa masina sa reactioneze singura la schimbarile de mediu, sa le inteleaga si sa anticipeze aparitia unei probleme". El a mai adaugat ca "in proportie de 99% condusul este usor, insa restul de 1% este extrem de greu de stapanit". z PROTOTIP Un Volkswagen Passat Cercetatorii americani vor participa la concursul DARPA cu un prototip Volkswagen Passat, numit "Junior", ale carui frane, acceleratie si directie sunt controlate de un calculator. Junior este prevazut, de asemenea, cu un laser pozitionat pe bara de protectie, un radar si un sistem de navigatie globala. PROBLEME Intuitia umana, mai folositoare in trafic Exista insa probleme de imprevizibilitate si de gestiune a riscului pe care computerul automobilului nu le va putea controla, considera cercetatorii. De multe ori flerul si intuitia umana pot fi mult mai folositoare in trafic.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele