IT & C

Rechinii Internetului musca din domeniul .ro

In s
patiul virtual romanesc au fost inregistrate multe nume de domeniu inspirate de la firme mari, precum Ferrari sau Marlboro, de catre persoane care n-au nimic de a face cu aceste companii. Beiersdorf, Auchan, Michelin, Ferrari, Nivea sint doar citeva dintre domeniile .ro inregistrate de oricine altcineva decit titularii marcilor respective. O firma romaneasca a inregistrat nu mai putin de 12 astfel de domenii, pentru a profita de momentul in care respectivele companii vor dori sa-si faca aparitia pe web-ul romanesc. Companiile incearca sa-si recupereze numele pe cale amiabila, apoi prin moderare, prin arbitraj si in final prin Justitie. In general, reusesc dupa arbitraj la Organizatia Internationala a Proprietatii Intelectuale. Pina si autoritatea guvernamentala de reglementare a comunicatiilor - ANRCTI -, condusa de Dan Georgescu, a avut probleme in a-si inregistra domeniul pe web-ul romanesc. Printre domeniile .ro care au facut sau fac obiectul unei dispute pot fi gasite nume precum Michelin, Lexus, Valvoline, Benetton, Chrysler, Ikea, Ferrari, Marlboro, Harley-Davidson, Bayer sau OMV. Majoritatea au recurs la arbitraj in cadrul Organizatiei Mondiale a Proprietatii Intelectuale (WIPO – World Intellectual Property Organization). „Daca exista persoane care inregistreaza nume de domenii inspirate din firme celebre, a caror notorietate este foarte mare, trebuie sa aduca extrem de multe argumente prin care sa dovedeasca faptul ca nu au facut-o cu un scop oneros“, spune Gheorghe Serban, director executiv al Asociatiei Nationale a Internet Service Providerilor din Romania (ANISP). Pasii pe care ii fac companiile ce-si doresc numele de domenii sint identificarea detinatorului si incercarea de a rezolva pe cale amiabila, solicitarea de moderare de la registrul de domenii .ro, solicitarea de arbitraj de la WIPO, iar daca nu se ajunge la o solutie, apeleaza la Justitie. In afara de a pierde numele inregistrat, nu exista alta pedeapsa prevazuta de lege, nici macar la cei care au mai multe abateri. Compania care vrea recuperarea numelui poate cere, in schimb, prejudicii. 12 „greseli nevinovate” Exista, printre altele, o firma romaneasca ce a inregistrat o serie de nume de domenii .ro echivalente cu denumirea unor companii mari. Printre domeniile inregistrate de Web4COMM SRL se afla beiersdorf.ro, nivea.ro, thebodyshop.ro, the-body-shop.ro, volksbank-leasing.ro, wrigley.ro, osram.ro, rexona.ro, chrysler.ro, praktiker.ro, novotel.ro si auchan.ro. In cazul Auchan, care a reclamat folosirea domeniului auchan.ro, reprezentantul firmei respective a declarat ca “Romania este o tara multietnica ce are multe minoritati recunoscute, ca substantivul «auchan» face trimitere la populatia roma si ca site-ul sau este necomercial, avind ca target minoritatea roma, si ca atare nu poate fi ilegal“. Cu toate acestea, Curtea de arbitraj a decis ca domeniul a fost inregistrat pentru a atrage vizitatori prin confuzie cu marca Auchan, ca desi piritul spune ca site-ul gazduieste un forum de discutii, acesta se afla „sub constructie“ de cind a fost inregistrat, din 2001, si ca numele domeniului trebuie sa fie transferat catre Auchan. Din nefericire, reprezentantii firmei Web4COMM nu au putut fi contactati pentru comentarii pina la inchiderea editiei. Inregistrarea ANRCTI, refuzata Pe site-ul RoTLD (Romanian Top level Domain) apare, in lista de domenii disputate, si anrcti.ro. Initial, pe 5 ianuarie 2007, inregistrarea numelui a fost refuzata, pentru ca „s-a adus la cunostinta registrului de domenii.ro ca inregistrarea acestui nume de domeniu aduce prejudicii unei terte parti”. ANRCTI (Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei) a fost reglementatorul telecomunicatiilor, iar acum a primit, deocamdata doar cu numele, si raspunderea pentru tehnologia informatiei, adica inclusiv Internet. ANRCTI spune ca domeniul era deja inregistrat, dar a mai facut o cerere si a demonstrat ca detine acest nume ca institutie, rezolvind problema. Pe 10 ianuarie, inregistrarea anrcti.ro a fost aprobata.
  •   2007-03-13
  •  

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Schimba paradigma in cautarea unui job

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare


Citeste pe divahair.ro

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.